Mmm, czy ktoś piecze ciasteczka?
Polityka cookies

BLOG ujemy o nieruchomościach

Gdzie zgłosić zakup mieszkania w 2025 roku?

Gdzie zgłosić zakup mieszkania w 2025 roku?

Dodano 12-12-2024

Ostatnia akutalizacja 12-12-2024

Zakup mieszkania pewnie kojarzy Ci się z nowym początkiem, dobieraniem kolorów ścian i nowych mebli. To dobre skojarzenia! Kupno mieszkania wiąże się też jednak z koniecznością dopełnienia pewnych formalności, na przykład zgłoszenia w odpowiednich urzędach. Jeżeli jako świeżo upieczony właściciel nieruchomości czujesz się trochę zagubiony, koniecznie przeczytaj nasz poradnik. Wyjaśniamy w nim, gdzie zgłosić zakup mieszkania i jak to poprawnie zrobić w 2025 roku.

Czy zakup mieszkania trzeba zgłosić do miasta lub gminy?

Tak, jest to obowiązkowe przy każdym zakupie mieszkania i jest podstawą ustalenia wysokości należnego podatku. Zgłoszenia trzeba dokonać w urzędzie miasta lub gminy stosownie do lokalizacji kupionej nieruchomości. Masz na to 14 dni kalendarzowych od momentu podpisania umowy zakupu mieszkania. Na podstawie zgłoszenia urząd obliczy kwotę podatku od nieruchomości, a potem poinformuje Cię o niej oficjalnym pismem.

Jak zgłosić zakup mieszkania do urzędu miasta lub gminy?

Do zgłoszenia kupna nieruchomości służy wniosek IN-1, czyli „Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych”. Można go złożyć osobiście, drogą pocztową (koniecznie wybierz list polecony!) lub online przez system ePUAP. Niezgłoszenie zakupu mieszkania podlega karze grzywny. Co ważne, zgłoszenie zakupu mieszkania na nieodpowiednim formularzu jest traktowane jak brak zgłoszenia i także skutkuje odpowiedzialnością karno-skarbową.

Jak wypełnić formularz IN-1?

Formularz IN-1 składa się z kilku części:

  • u góry formularza osoby fizyczne, które nie mają działalności gospodarczej i nie są zarejestrowanymi podatnikami VAT, wpisują PESEL, a pozostali numer NIP,
  • sekcja A służy do wpisania miejsca i celu składania informacji (złożenie deklaracji po raz pierwszy lub korekta),
  • w sekcji B należy zaznaczyć swój status względem kupionej nieruchomości (właściciel, użytkownik wieczysty, współwłaściciel itd.),
  • sekcja C to dane identyfikacyjne i adresowe podatnika,
  • w sekcji D należy uzupełnić odpowiednią część, zależnie od rodzaju zakupionej nieruchomości (grunt/budynki lub ich części/budowle lub ich części), wpisując parametry nieruchomości,
  • w sekcji E trzeba wskazać, jakie załączniki składasz i w jakiej liczbie (informację, czego dotyczą załączniki, znajdziesz poniżej),
  • w sekcji F można wpisać dodatkowe informacje,
  • sekcja G służy do złożenia podpisu.

Do formularza IN-1 obowiązują trzy załączniki:

  • ZIN-1 — dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu,
  • ZIN-2 — dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania,
  • ZIN-3 — dane pozostałych podatników.

Informację IN-1 może podpisać Twój pełnomocnik. Musi natomiast złożyć wtedy wraz z formularzem oryginał pełnomocnictwa (lub kopię poświadczoną przez notariusza) potwierdzającego umocowanie do działania w Twoim imieniu przed organem podatkowym w sprawach z zakresu podatku od nieruchomości, w tym do podpisywania informacji podatkowej.

Jak zgłosić zakup mieszkania online?

Informację IN-1 po zakupie nieruchomości można złożyć także online, na stronie ePUAP. Zalogujesz się na niej za pomocą profilu zaufanego, aplikacji e-Dowód, bankowości elektronicznej lub aplikacji mObywatel. Następnie:

  1. W sekcji Podatki wybierz formularz IN-1 — przejdziesz wtedy do nowej zakładki.
  2. Kliknij przycisk „Załatw sprawę”. Po chwili otworzy się edytowalny formularz.
  3. Uzupełnij dokument — potrzebne są takie dane, jak w przypadku formularza papierowego.
  4. Dodaj wymagane załączniki, wspomniane powyżej.
  5. Podpisz się, korzystając z profilu zaufanego lub e-Dowodu.
  6. Wyślij formularz do urzędu miasta lub gminy.

Czy w 2025 roku zakup mieszkania trzeba zgłosić do urzędu skarbowego?

Zawarcie umowy, na podstawie której dochodzi do zakupu mieszkania, jest czynnością prawną, od której należy zapłacić podatek. Podobnie jest z ustanowieniem hipoteki. Umowy takie zawsze zawierane są w formie aktu notarialnego, a zgodnie z przepisami notariusze są płatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC) dokonywanych w takiej formie. Zatem notariusz obliczy i pobierze od Ciebie PCC oraz złoży w Twoim imieniu deklarację PCC-3. W osobnym artykule omawiamy, jakie są koszty notarialne przy zakupie mieszkania.

Podatku od czynności cywilnoprawnych nie zapłacisz, kupując mieszkanie bezpośrednio od dewelopera, bo czynność ta opodatkowana jest podatkiem VAT, który zapłaci deweloper. Jeśli jednocześnie ustanawiasz hipotekę na rzecz banku, który udzielił Ci kredytu na zakup mieszkania, będziesz musiał zapłacić PCC od tej czynności.

Wniosek o wpis w księdze wieczystej możesz złożyć samodzielnie: wypełnić formularz KW-WPIS i wraz z oświadczeniem banku o udzielonym kredycie, pełnomocnictwem reprezentantów banku, którzy podpisali oświadczenie oraz potwierdzeniem wniesienia opłaty za rozpatrzenie wniosku złożyć w Sądzie Rejonowym. Możesz też scedować tę czynność na notariusza. Wówczas wpisze w akcie notarialnym odpowiednią informację, pobierze od Ciebie opłaty sądowe, a nawet podatek, i dopełni niezbędnych formalności.

Gdzie jeszcze należy zgłosić zakup nieruchomości?

Jeżeli możesz się już wprowadzić do nowego lokum, pamiętaj również o kontakcie z administratorem budynku. Dowiesz się wtedy, jakie masz obowiązki w ramach wspólnoty mieszkaniowej, a także otrzymasz klucze do części wspólnych i inne potrzebne informacje, np. o wywozie śmieci.

Po zakupie nieruchomości konieczne jest też podpisanie umów z dostawcami mediów takich jak prąd, gaz, internet i telewizja. O wodę i ogrzewanie nie musisz się martwić. Pamiętaj, że przy zakupie mieszkania z rynku wtórnego niezbędne może być natomiast przepisanie na Ciebie liczników.

Kupujesz mieszkanie? Nie zapominaj o formalnościach!

Wiesz już, jakie formalności obowiązują Cię w kwestii zgłoszenia zakupu nieruchomości do odpowiednich urzędów. Są to obowiązki, których nie należy lekceważyć. Ale nie martw się — nie jest to aż tak skomplikowane, a dodatkowo masz możliwość złożenia niezbędnych formularzy przez internet, bez wychodzenia z domu i stania w kolejkach. Wierzymy, że z naszym przewodnikiem zajmie Ci to dosłownie chwilę!

Wróć

Podziel się:

Ostatnie wpisy