.

BLOG ujemy o nieruchomościach

Jak wybrać lokal użytkowy? Na co zwrócić uwagę? 6 pytań, które musisz sobie zadać

Jak wybrać lokal użytkowy? Na co zwrócić uwagę? 6 pytań, które musisz sobie zadać

Dodano: 30-07-2020

Wiemy, jak ważny dla Twojego biznesu jest dobry lokal użytkowy: sami zajmujemy się ich wynajmem i sprzedażą! Na podstawie doświadczeń naszych i naszych klientów przygotowaliśmy dla Ciebie listę sześciu pytań, na które warto odpowiedzieć sobie, zanim wybierze się ten idealny lokal do wynajęcia czy zakupu. Sprawdź, czy przemyślałaś wszystkie te kwestie, zanim udasz się na poszukiwania i podpiszesz umowę!

Po pierwsze: czy lokal użytkowy… naprawdę jest mi potrzebny?

To ważne pytanie zwłaszcza w dobie koronawirusa! W zależności od tego, jaka jest natura Twojego przedsiębiorstwa, możesz tak naprawdę wcale nie potrzebować fizycznej lokacji, by prowadzić działalność. Jasne, są firmy, które w żaden sposób nie obędą się bez własnego miejsca – warsztaty samochodowe, sklepy spożywcze i wiele innych – ale zaskakująco wiele świetnie poradzi sobie bez osobnego lokalu. Pominięcie lokalu do wynajęcia warto szczególnie rozważyć wówczas, gdy praca polega przede wszystkim na korzystaniu z komputera i telefonu albo wykonywaniu czynności, które nie wymagają wiele miejsca. Może się okazać, że za lokal użytkowy wystarczająco dobrze posłuży biurko ustawione w ustronnym kąciku mieszkania. A jeśli praca z domu z jakiegokolwiek powodu nie wchodzi w grę, być może warto rozważyć wynajem biurka w przestrzeni coworkingowej: w dużych i nawet średnich miastach jest ich coraz więcej, a ich ceny są zdecydowanie konkurencyjne wobec samodzielnych biur.

Po drugie: jak znaleźć lokal do wynajęcia?

Jasne, czasem zdarza się, że na idealne miejsce dla swojego biznesu trafiasz, po prostu spacerując po mieście i zauważając puste pomieszczenie z kartką „WYNAJMĘ” na szybie. W ogromnej większości przypadków jest to jednak znacznie bardziej skomplikowany, długotrwały i męczący proces. Jak go zoptymalizować, zarzucając jednocześnie sieć możliwie szeroko?

Przede wszystkim nie ograniczaj się do dużych portali z ogłoszeniami o lokalach. Dobrym źródłem ofert są strony lokalnych deweloperów (takie jak nasza!) oraz agentów nieruchomości: często znajdziesz tam ogłoszenia, których nie ma w wielkich serwisach. Warto też skorzystać z może nieco archaicznego, ale wciąż zaskakująco użytecznego medium, jakim są gazety, zwłaszcza te lokalne. Informacje o dostępnych lokalach na wynajem pojawiają się także na stronach urzędów miast i gmin: warto trzymać rękę na pulsie i sprawdzać je regularnie, jeżeli wynajmowanie przestrzeni od miasta, ze wszystkimi plusami i minusami takiego rozwiązania, to coś, na co jesteś gotowa.

Po trzecie: czy mam listę wszystkich swoich wymagań wobec lokalu?

W zamieszaniu związanym z poszukiwaniami, czytając ogłoszenia i oglądając kolejne przestrzenie, łatwo jest zapomnieć o uwzględnieniu wszystkich swoich wymagań: zwłaszcza jeśli któreś z pomieszczeń robi na nas tak duże wrażenie, że prawie skłonne jesteśmy przymknąć oko na jego mankamenty.

Co powinna zawierać dobra lista wymagań? Co najmniej siedem punktów:

- lokalizację, istotną zwłaszcza wówczas, gdy celujesz w klientów „z ulicy” – o tym piszemy więcej nieco dalej;

- niezbędny metraż i udogodnienia, w tym ewentualnie przestrzeń magazynową i miejsca parkingowe;

- media i udogodnienia, z łączem internetowym na czele;

- dostęp, czyli czy i jak można wchodzić do budynku w nietypowych dniach i godzinach, np. w weekendy czy w nocy;

- zabezpieczenia – niezbędne dla tych firm, które posiadają wartościowe sprzęty;

- kwestie wizerunkowe, czyli to, czy dana lokacja przekazuje twoim klientom i klientkom taką wizję firmy, na jakiej ci zależy;

- szczególne wymagania, właściwe dla twojej branży i charakteru działalności (np. przystosowanie lokalu do prowadzenia działalności gastronomicznej).

Po czwarte: wynajem czy kupno?

Większość firm, zwłaszcza tych, które dopiero rozkręcają działalność, w ogóle nie będzie się tutaj zastanawiać: wobec pokaźnego wydatku, jakim jest zakup własnego miejsca, lokal użytkowy na wynajem to jedyna opcja, jak wchodzi w grę. Jeśli jednak twoja działalność jest już ustabilizowana, mocno powiązana z miejscem oraz przynosi pewne i regularne zyski, warto przynajmniej przemyśleć zakup. Kupno własnej nieruchomości to spory wydatek, ale w dłuższej perspektywie zabezpiecza cię przed zagrożeniami, jakie niesie rynek najmu: zwłaszcza podwyżkami czynszu czy nawet możliwością wypowiedzenia umowy przez właściciela lub właścicielkę budynku.

Po piąte: jaka lokalizacja będzie najlepsza?

Każdy dobry strateg wie, że lokalizacja jest najważniejsza. Wybierając lokal użytkowy, musisz zwrócić uwagę na dziesiątki mniej lub bardziej oczywistych czynników. Istotna jest nie tylko dzielnica miasta czy nawet ulica, przy której otworzysz siedzibę! Zwróć uwagę na to, czy w okolicy znajdują się inne podobne firmy: niektóre branże zyskują na sąsiedztwie pokrewnych biznesów, podczas gdy inne tracą. Czy do lokalu łatwo jest się dostać – zarówno komunikacją miejską, jak i samochodem (który trzeba też zaparkować w okolicy!)? Czy stosunek średniego czynszu do prestiżu lokalizacji jest korzystny? Czy okoliczne budynki są estetyczne? Czy ulica uchodzi za bezpieczną, czy raczej jest to region, w który lepiej się nie zapuszczać? Jak dobrze z różnych punktów w okolicy widoczna jest witryna lub szyld?

Po szóste (i ostatnie): czy to dobry moment?

To pytanie ma dwa oblicza, bo na to, by wynająć lokal użytkowy, może być za wcześnie lub za późno (poza tym, oczywiście, że właśnie może być na to idealny czas!). Jeśli dopiero rozkręcasz działalność i nie jesteś pewna, czy zdołasz co miesiąc uzyskiwać z niej zyski odpowiednie, by regularnie opłacać czynsz, wstrzymaj się z decyzją. A jeśli rozmaite okoliczności, w tym okoliczności pandemiczne, zmusiły cię do takiego przeorganizowania działalności, że lokal okazał się zbędny: nie decyduj się na niego tylko dlatego, że długo na to czekałaś!

Wróć

Podziel się:

Ostatnie wpisy