Mmm, czy ktoś piecze ciasteczka?
Polityka cookies

BLOG ujemy o nieruchomościach

Trendy na rynku parków handlowych – jak zmienia się sektor retail w Polsce?

Trendy na rynku parków handlowych – jak zmienia się sektor retail w Polsce?

Dodano 21-03-2025

Ostatnia akutalizacja 21-03-2025

Rynek parków handlowych dynamicznie się rozwija. Jakie jest podłoże popularności tego rodzaju obiektów? Jak inwestorzy i najemcy reagują na zmieniające się preferencje klientów? Sytuację na rynku parków handlowych i przyszłość tego sektora analizujemy w naszym dzisiejszym artykule.

Aktualna sytuacja parków handlowych w Polsce

Eksperci śledzący nowe trendy w obszarze nieruchomości komercyjnych nie mają wątpliwości: rynek tradycyjnych centrów handlowych jest nasycony, natomiast rozkwita sektor mniejszych parków handlowych. Jego rozwój rozpoczął się w 2020 roku, kiedy to z powodu pandemii COVID-19 konsumenci zaczęli doceniać zalety mniejszych obiektów, w których nie ma części wspólnych, a do poszczególnych lokali handlowo-usługowych wchodzi się bezpośrednio z parkingu.

Od tamtego momentu podaż nowej powierzchni parków handlowych nieprzerwanie rośnie. W 2024 roku w Polsce było już 2,9 miliona mkw. GLA dużych parków handlowych (o GLA powyżej 5000 mkw.) i 1,1 miliona mkw. GLA małych. Według raportu firmy doradczej CBRE w 2024 roku oddano do użytku 337,1 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej, na co złożyło się 37 obiektów, w tym aż 35 parków handlowych. Na rok 2025 zaplanowano natomiast oddanie ponad 500 tys. mkw., z czego około ⅔ stanowić będą parki w małych miastach. W miejscowościach liczących do 100 tys. mieszkańców widoczny jest najszybszy wzrost powierzchni handlowej. A coraz większe grono inwestorów i najemców kieruje swoje kroki do jeszcze mniejszych ośrodków, liczących 50, 30, czy 15 tys. mieszkańców.

Dlaczego parki handlowe zyskują na popularności?

Klienci, którzy po okresie pandemii chętnie powrócili do sklepów stacjonarnych, cenią sobie parki handlowe za wygodę. Postrzegają je jako obiekty, gdzie zakupy można zrobić blisko, szybko i tanio — inaczej niż w dużych galeriach handlowych, oddalonych od ich miejsca zamieszkania i dużo bardziej zatłoczonych.

Park handlowy blisko domu, z dobrym dojazdem i wygodnym parkingiem jest dla polskich konsumentów także częścią omnichannelowego doświadczenia zakupowego: miejscem odbioru lub zwrotu zamówienia złożonego w sklepie online. Obserwujemy również efekt odwróconego ROPO, a zatem klienci zapoznają się z produktem w sklepie stacjonarnym, by potem kupić go przez internet z dostawą do domu.

Do parków handlowych klientów przyciąga też poszukiwanie oszczędności. A to dlatego, że wśród najemców takich obiektów, poza supermarketem czy mniejszym sklepem z produktami pierwszej potrzeby, dominują niespożywcze sklepy dyskontowe sieci takich jak Pepco, TEDi czy Action. Wizyta w parku handlowym jest więc szansą, by upolować korzystne okazje.

Strategie inwestorów i deweloperów – jak zmieniają się parki handlowe?

Duże centra handlowe lokowane są przez inwestorów nierzadko w peryferyjnych częściach miast lub w miejscach oddalonych od zabudowy mieszkaniowej. Nowe parki handlowe natomiast buduje się często w sąsiedztwie osiedli mieszkaniowych. Dotyczy to zwłaszcza parków typu convenience, które z założenia mają być miejscem codziennych zakupów, więc powstają na gęsto zamieszkanych obszarach czy przy ważnych arteriach komunikacyjnych.

Zaczynają również pojawiać się koncepcje obiektów handlowych łączących w sobie kilka funkcji, na przykład handlową, biurową i mieszkaniową (w tym hotelową). Mają one być sposobem na wzbogacenie przestrzeni miejskiej o centra handlowe odpowiadające na zróżnicowane potrzeby mieszkańców, a także aktywujące i integrujące lokalną społeczność.

Dywersyfikacja oferty parków handlowych

W miarę jak rośnie zapotrzebowanie konsumentów na mniejsze parki handlowe, rośnie też zróżnicowanie oferty handlowej w tych obiektach. O ile jeszcze kilkanaście lat temu parki handlowe często skupiały 2-3 najemców z tej samej branży, np. artykułów budowlanych i wyposażenia domu, o tyle współczesne parki charakteryzuje raczej mix najemców. Dotyczy to szczególnie obiektów w mniejszych miejscowościach, gdzie mniej jest wielkopowierzchniowych centrów handlowych.

Jakie branże dominują w nowoczesnych parkach handlowych? Zwykle można w nich znaleźć jeden lub kilka sklepów popularnych sieci dyskontowych, a także supermarket spożywczy. Ofertę uzupełniają najczęściej najemcy z sektorów: elektronika, zdrowie i uroda, moda, wyposażenie domu, sport. Parki handlowe stają się też coraz popularniejsze wśród najemców z kategorii gastronomii i rozrywki.

Branża retail bardziej eko

Właściciele i zarządcy retail parków są również świadomi, że zarówno najemcy, jak i konsumenci w coraz większym stopniu interesują się kwestią odpowiedzialnego gospodarowania zasobami naturalnymi. Inwestują więc w technologie w duchu zrównoważonego rozwoju, np. systemy zmniejszające zużycie wody i energii.

Wśród proekologicznych rozwiązań w parkach handlowych pojawiają się też panele fotowoltaiczne na dachu, zasilające oświetlenie budynków oraz parkingów, zielone dachy regulujące temperaturę w budynku czy stacje ładowania samochodów elektrycznych na parkingach. Kluczowa staje się także właściwa segregacja i recykling generowanych w obiekcie odpadów.

Przykłady nowoczesnych inwestycji w Polsce

Naszym priorytetem jako dewelopera jest realizowanie projektów będących odpowiedzią na potrzeby miejsc, w których powstają, i żyjących tam społeczności. Widać to wyraźnie w naszych najnowszych inwestycjach komercyjnych, wpisujących się w aktualne oczekiwania konsumentów i wynikające z nich trendy rynkowe. Są to parki handlowe o mniejszym metrażu, w małych miejscowościach, zapewniające dostęp do supermarketu i popularnych niespożywczych sieci dyskontowych, ale także do usług takich jak paczkomat czy stacja ładowania pojazdów elektrycznych.

W Kórniku (woj. wielkopolskie) na początku 2025 roku oddaliśmy do użytkowania park typu convenience o powierzchni około 1600 mkw., usytuowany na osiedlu mieszkaniowym. Otwarto w nim drugi w mieście sklep sieci Biedronka, by zaspokoić zapotrzebowanie mieszkańców Kórnika na kolejny supermarket tej marki do robienia codziennych zakupów. W obiekcie znalazła się też popularna drogeria Rossmann. Jak zawsze zadbaliśmy o wygodny parking.

Wcześniej ukończyliśmy budowę centrum handlowego typu convenience w Strzelnie (woj. kujawsko-pomorskie). Obiekt zajmujący 2300 mkw., z parkingiem na przeszło 70 miejsc postojowych, jest największym parkiem handlowym w mieście. Wśród najemców znalazły się sklepy z produktami pierwszej potrzeby, artykułami drogeryjnymi i elektroniką (Biedronka, Rossmann, Media Expert).

W Szydłowcu (woj. mazowieckie) realizujemy natomiast większy obiekt, park handlowy o ponad 4000 mkw. GLA. W tej trzyetapowej inwestycji znajdą się popularne sklepy z kategorii: wyposażenie domu, elektronika, odzież, zdrowie i uroda, a także market sieci Biedronka. Dwa etapy zostały już oddane do użytkowania.

Przyszłość parków handlowych w Polsce – czego możemy się spodziewać?

Wśród inwestorów utrzymuje się widoczny optymizm, zatem dynamika wzrostu w sektorze powierzchni handlowych nie zwalnia. Obiektów handlowych ma w kolejnych latach przybywać i zdaniem ekspertów deweloperzy będą eksplorować rynki w coraz mniejszych miejscowościach, gdzie widoczne jest zapotrzebowanie na parki handlowe o mniejszej powierzchni.

Wyzwaniem dla parków handlowych będzie poszerzanie oferty o usługi przyciągające klientów. Jeżeli polscy konsumenci zaczną gonić kraje zachodnioeuropejskie i zwiększy się odsetek kupujących online, obiekty handlowe będą musiały stać się czymś więcej niż skupiskami sklepów. W małych miejscowościach mogą zostać miejscem spotkań dla lokalnych społeczności na przykład poprzez uzupełnienie oferty o punkty gastronomiczne.

Zarówno inwestorzy, jak i najemcy będą też zapewne dalej poszukiwać rozwiązań zbliżających ich biznes do założeń zrównoważonego rozwoju. Czas pokaże, czy wyzwania związane z kryzysem klimatycznym i wynikające z nich unijne oraz krajowe rozporządzenia zmuszą sektor handlu do bardziej odpowiedzialnego gospodarowania zasobami, czy też marki z własnej inicjatywy postarają się być bardziej przyjazne dla środowiska.

Duda Development: Twój partner na rynku nieruchomości komercyjnych

Posiadasz działkę z potencjałem i chcesz zainwestować w projekt z sektora nieruchomości komercyjnych? A może szukasz odpowiedniego lokalu usługowego dla swojej działalności gospodarczej? Duda Development to solidny partner dla najemców obiektów handlowych, a także inwestorów. Parki handlowe i centra typu convenience to już nasza specjalność, czego najlepszym potwierdzeniem są ukończone z sukcesem inwestycje. Odezwij się do nas i porozmawiajmy o rynku nieruchomości komercyjnych!

Wróć

Podziel się:

Ostatnie wpisy